Пътeшествие с автомобил до завода на Шкода

На някои пътешествия с кола ние поемаме защото искаме да опознаем даден регион (напр. южна Ирландия) или държава (Нова Зеландия), или няколко държави (Балканите, Прибалтийските страни). Някои приключения на колела ни влекат само заради самото каране и желанието да се изгубим на непознато място. Или пък заради шофирането и наслаждаването на пейзажа. Има обаче и някои пътешествия, които имат много определена цел – да пристигнеш на определено място, да изпълниш дадена мисия, да стигнеш от точка А до точка Б, за да направиш нещо в тази точка Б.

Нашето ПТП (пътнотранспортно приключение) с кодово име Шкода се оказа с една много определена мисия. Преди няколко месеца наш приятел, който е вероятно най-големият фен на Шкода, ни попита: „Искате ли да отидем заедно до завода на Шкода в Чехия?“. Веднага разбрахме, че това ще се превърне в едно незабравимо пътешествие през няколко балкански и централноевропейски държави. Известно време планирахме, а после ни остана само едно – да запалим колата и да започнем това приключение!

Маршрутът

Карта на нашия маршрут – изглежда или като очила, или като сутиен, или като безкрайност.

В думи нашият маршрут би изглеждал така:

България Сърбия – Босна и Херцеговина – Хърватска – Словения – Австрия – Чехия – Словакия – Унгария – Хърватска – Сърбия България

София е началната и крайната ни точка. Минахме транзит през Сърбия, Австрия и Унгария. Въпреки това успяхме да преживеем и видим някои страхотни неща там. Например големия битпазар точно до магистралата в Сърбия. Или прекосяването на Алпите по време на сняг и вятър в Австрия. А и купуването на килограм вафли в магазин в Унгария си беше доста забележително. В останалите държави обаче успяхме да изпитаме много повече. Следват най-ярките моменти от всеки ден на пътя.

Най-ярките моменти по дни

Ден 1: София – Вишеград – Сараево

Потеглихме в 5:00 сутринта, за да избегнем опашките по границата. Почти успяхме. След това преминахме през различни сръбски градове, някои от които имаха розови таксита (дали не ни се отразява липсата на сън?). На границата в Босна, точно по средата на планината, трябваше да чакаме доста време и да платим малка такса за влизане – навлизахме в национален парк.

Видяхме много знаци, които гласяха Republika Srpska. По-късно научихме, че това е едно от образуванията на Босна и Херцеговина. Друго такова е Федерация Босна и Херцеговина.

Read more about:   Грузия - интересни места по пътя

Преминахме през Вишеград и неговият известен мост и стигнахме до Сараево в ранния следобед. Сараево беше най-голямата изненада за нас. Този град е мултикултурен, мултирелигиозен, оживен, пълен с енергия. Освен това притежава онова разнообразно чувство на международност, което обожавам.

Там е лято, топлина и ćevapi (босненски кебаб) – по-късно се превърна в лек дъжд и ćevapi. За вегетарианците има много хляб и лук.

Сараево, Босна и Херцеговина, нашето пътешествия с кола Шкода на картата - Босна и Херцеговина, Хърватска, Словения, Чехия, Словакия
Лятно настроение в Сараево

Многоцветната столица на Босна и Херцеговина

Панорама по здрач – Сараево!

Ден 2: Сараево – Титов бункер – Мостар – Благай – Дубровник

Днес трябваше да оставим Сараево, за да посетим една много необичайна атракция – бункер на югославския лидер Тито и неговия екип. Мястото има изключително интересна история за това как е открито. Можете да уредите посещението си от тук.

След това се запознахме и влюбихме в чаровния град Мостар. Продължихме към Благай, за да видим тайното бижу на Благай и Дервишовата къща. Там е станало твърде туристическо-ориентирано и не препоръчваме да го посещавате ако нямате много време в Херцеговина. Да, всичко от Титов бункер е вече в региона на Херцеговина.

След това станахме свидетели на най-красивия залез над Адриатическо море, по случайност – докато бяхме на пътя. Това ни даде сили да издържим на дългото чакане на хърватската граница.

В Дубровник паркирането изобщо не беше лесно. Беше едно от най-предизвикателните паркирания. Все пак оцеляхме.

Титов бункер, Босна и Херцеговина, нашето пътешествия с кола Шкода на картата - Босна и Херцеговина, Хърватска, Словения, Чехия, Словакия
Влизаме в Титов бункер, близо до Конич, Босна и Херцеговина

Интересни арт изложения имат в бункера. Можете ли да познаете какво символизира този шах?

В един момент и ние станахме част от изложбата в Титов бункер!

Мостар, Босна и Херцеговина, нашето пътешествия с кола Шкода на картата - Босна и Херцеговина, Хърватска, Словения, Чехия, Словакия
Романтичната атмосфера на Мостар, Босна и Херцеговина

МостЪТ и сладоледЪТ

Мостар привлича романтици, любители на адреналиновите преживявания и на хубавата храна!

Ден 3: Дубровник – Сплит – Плитвишки езера

Гледката от терасата ни в Дубровник е наистина впечатляваща. Гледаме към Стария град. Събуди ни дъждът. Побързахме да станем, за да можем да се разходим сред градските стени. Беше Великден, така че площадите и дори малките улички бяха изпълнени с хора и музикални представления, както и с боядисани яйца.

Продължихме на север към Сплит, преминавайки през две граници – има част от Босна и Херцеговина, която се докосва до морето. Това беше най-бързото ни преминаване на граница засега. Сплит ни очарова по свой собствен начин – между многото бури, които преживяхме по брега на Адриатическо море.

Плитвишки езера, Хърватска, нашето пътешествия с кола Шкода на картата - Босна и Херцеговина, Хърватска, Словения, Чехия, Словакия
Лесно е да останеш очарован от Плитвишките езера в Хърватска

Ден 4: Плитвишки езера – Блед

Плитвишките езера са наистина магически! С часове можем да се разхождаме, плаваме в и около тях и времето никога няма да ни стигне да им се наситим напълно!

По-късно имахме време да мечтаем за тях, тъй като прекарахме 3 часа на границата със Словения. Да, беше последният ден от Великденските празници. Омиротворителната и изящна гледка към Блед ни компенсира за цялото това чакане. Да не говорим пък за вкусната словенска храна!

Ден 5: Блед – транзит през Австрия – Прага

Ден 5 започна със спокойния Блед. След това последва дългото пътешествие из Австрия, през което ни съпроводиха вятър, виелици, дъжд и сняг – „типично“ пролетно време. Студената Прага ни посрещна със своята вечномлада атмосфера и огромния си избор от добра бира.

Прага си е чаровна – през деня или нощта, през лятото или зимата – разбирам всички тези хора, които се връщат там всяка година или дори се местят да живеят там!

Ден 6: Денят на Шкода – Прага – Млада Болеслав – Прага

Днес е Големият ден! Днес ще изпълним нашата мисия да посетим фабриката и музея на Шкода. Най-хубавите и интересните неща около производството на Шкода са тайна и не могат да бъдат заснемани или фотографирани. Имаше някои доста впечатляващи продукти, които все още се изработват, във фабриката на Шкода. Доста тежки машини. Много хора на поточната линия и много стари и красиви возила в музея.

Ето и видео от нещата, които усетихме от първа ръка там.

Ден 7: Прага – Бърно – Братислава

В Бърно беше прекалено студено. Затова се разходихме само за 10 минути и след това прекарахме 50 в един хубав салатен бар.

Основната ни мисия в Братислава, както и най-голямата ни надежда, беше да се уверим и да докажем, че няма нищо общо между истинската Братислава и тази от филма „Голямото пътуване“ (2000). Ето как изглежда във филма.

Можем да се отпуснем, тъй като Братислава не е изобщо толкова страшна! Столицата посреща фенове на разходките в стари градове. Предлага и красиви гледки отгоре (НЛО се е приземило тук преди няколко години) и бира.

Ден 8: Братислава – транзит през Унгария – Загреб

Времето най-накрая беше на наша страна в края на пътешествието ни. Последният град, който посетихме, беше Загреб – от стар към нов град. Последното ни пътуване с трамвай беше с номер 13. Чист късмет!

Read more about:   Испания - Барселона - Част 1

Ден 9: Загреб – транзит през Сърбия – София

Пътешествията с кола са толкова забавни и заради всички моменти на пътя. Някой спи и хърка? Някой се опитва да се скрие от фотоапарата? Дайте да видим какво ставаше зад камерата на нашето МПС (моторно приключение по света) с кодове име Шкода, докато се връщахме към София.

Статистика и практическа информация

Карахме общо 4100 км. Потвърдено е и от двамата шофьори. Преминахме през 8 различни държави. Спахме на 7 различни места. За всички тях обръщахме внимание дали имат включен паркинг или поне дали има къде наблизо да се спре.

Спахме в частни апартаменти, хотели и хостели. 8 нощи за 4-ма човека заедно с таксите за паркиране през нощта ни излезе 643 евро.

Колата ни оползотвори 300 литра бензин, който ни струваше около 357 евро.

Ето и всички пътни такси, такси за паркиране и винетки, за които платихме по време на пътуването си:

• Сърбия – пътна такса Баточина – 3.5 EUR
  • Сърбия – такса преди Белград – 6.50 EUR
  • Сърбия – такса преди Пирот – 3.50 EUR

Skoda road trip through Europe

Фенове ли сте на автомобилните приключения на път? Разгледайте всички наши пътешествия на колела тук. И шофирайте внимателно!

Сподели идеи или въпроси с нас