Маршрут за обиколка на Ирландия – да опознаем страната на леприконите

with 6 коментара

Ирландия се оказа мястото, което си представяхме и за което си мечтаехме – безкрайни зелени полета, драматични океански пейзажи, величествени замъци, и невидими лeприкони, които ти помагат да минаваш по тесни пътища и мъгливи долини.

Като посланици на Магията на пътуването, беше крайно време да посетим тази вълшебна земя. Възползвахме се от наскоро стартираната линия София – Дъблин на Раянеър. След това взехме кола под наем, за да се насладим на столицата и най-вече на провинцията както много обичаме – обикаляйки с кола. Прекарахме Бъдни вечер и Коледа в Ирландия и така празничният дух ни съпътстваше постоянно.

Имахме 8 пълни дни и те едва ни стигната да усетим южната част на страната и столицата и околностите ѝ. Все пак успяхме да покараме по Дивия атлантически път или Wild Atlantic Way и да попием невероятни гледки (а също и доста топли супи). Нашето пътешествие се състоя през месец декември, и времето беше по-добро от това в България, имахме само 2 дни дъжд и мъгла. Късметлии, а? Тука усещаме, че вълшебният леприкон има пръст!

Представяме ви нашият маршрут за 8 дни в Ирландия, започващ и приключващ в Дъблин. По-надолу ще намерите и практически детайли и съвети.

Цъкнете в горния ляв ъгъл, за да отворите картата в Google Maps и да видите пълния ни маршрут на пътуването из Ирландия.

Ден 0: пристигаме късно вечерта – взимаме колата от летището – лягаме да спим в Дъблин

Човекът от рентакар-а ни чакаше до последно, за да ни даде ключовете за колата. Изчезна веднага след това и ни остави в неведение защо в протокола беше описана друга кола. След два дни го уредихме по телефона – нямало проблем, дребен детайл. Нямахме проблеми и по-късно, наистина.

Научихме най-важното – чешмяна вода става за пиене. Това е жизненоважно, когато отиваш в нова страна и по принцип се проверява предварително. Дори и след толкова пътуване, все забравяме да го направим. За това тествам на място и следим резултата на другата сутрин.

Ден 1: Дъблин – невидим замък – Glendalough – Kilkenny – Waterford

Събудихме се и грееше слънце! Това значеше да си поговорим само набързо с дългосрочен наемател на къщата, в която спахме, и да потеглим час по-скоро. Хубавото време в Ирландия не трябва да се изпуска. Насочихме се на юг, дестинация Glendalough. Естествено още на първия ден на нашата обиколка решихме да не послушаме gps-a и да се отклоним до един замък. След няколко километра по тесни пътища тип L (вж. по-долу какво значи това), и лутане по няколко черни пътища стана ясно, че замъкът не беше там. Или по-точно, беше невидим! Все пак си изкарахме чудесно, снимайки сутрешната слана и старите порти, водещи към невидимия замък.

Glendalough беше първото от малките очарователни градчета, които посетихме в Ирландия. Не знаехме, че странта гъмжи от сладки малки градчета и села, пълни с разноцветни къщи и спокойствие. Манастирът в Glendalough датира от достатъчно дълго, за да е видял тъмното минало и времената на благополучие. В него се намира и най-зеленото гробище. Кратка разходка ни отведе до огледално езеро, отразяващо красивата природа наоколо, и нашите муцуни.

От селото към града

По пътя подминахме руини от изоставен замък и величествени гледки към долината, стигнахме до цветното градче Kilkenny. За първи път се сблъскахме с трудностите на паркирането – беше неделя и всички паркоместа бяха безплатни и заети. В крайна сметка успяхме да намерим местенце точно до катедралата и побързахме да хванем замъка Kilkenny и дворът му преди залез (около 4 следобед се свечеряваше). Така осъзнахме, че обядването между 12 и 3 е чиста загуба на дневна светлина. А след 3 пък вече не е точно обяд. Трябваше да помислим как да пренастроим хранителните си навици по пътя.

Пристигнахме в Waterford по тъмно. Разходихме се по продължение на реката, натъкнахме се на един Коледен пазар. Време беше да посетим местен пъб (кръчма май не върви добре тук) и да отпием от първия си Гинес в Ирландия. И нищо не върви така добре с бира, както да гледаш турнир по дартс, както правят и всички останали наоколо.

Ирландия, Glendalough, манастир, гробище , скрит замък

Ирландия, Glendalough, манастир и гробище, скрит замък
Къде си, замък?

Здрачаване

Ирландия, Waterford, Clock Tower, часовникова кула
Waterford по тъмно

Ден 2: Waterford – Rock of Cashel – Cork – Cobh – Cork

След почерпката с топъл чай в хостела и няколко десертчета по пътя, пристигнахме в още спящия град Cashel, за да се докоснем до известния замък Rock of Cashel. Заслужена слава – страхотни гледки, силно присъствие, възможности за разходка наоколо. Успяхме да си откраднем и моменти с един замък наблизо, който изобщо не беше популярен, но за сметка на това имаше автентични останки. Продължихме към Cork.

Корк е голям индустриален град и да паркираш в центъра в понеделник се оказа предизвикателство. Притеснихме се, че плановете ни да се разходим из пешеходните улици и прословутия English Market може да бъдат осуетени. Но нашият невидим леприкон-приятел се притече на помощ отново. Намерихме платен паркинг, разходихме се из пешеходните улици и се ориентирахме без карта. Открихме заведение с органични вкусни супи и сандвичи и дори успяхме навреме да напуснем паркинга, преди да ни таксуват за още един час. Така спестихме пари и напуснахме Корк и задръстванията, за да се отправим към пристанищния град Cobh преди залез.

Let the journey take you to  Кения - Момбаса
Очарователна изненада

Cobh ни посрещна с много стръмните улици с подредени по тях къщи – всички с еднакви размери форми и архитектура, различаващи се само по цвят. И това беше магията на деня – пристанището, залезът, спретнатите къщурки, последните слънчеви лъчи по града на хълма! Посетихме едно кафене да се стоплим с горещи напитки и вкусни десерти преди да дойде време да посетим музея на Титаник (Titanic Experience). Cobh (който преди се е казвал Queenstown) е бил последната спирка на злощастния кораб Титаник. На влизане ни дадоха билети с имена на пътници от града, подобни на тези, които са имали истинските пътници. Заедно с тях се качихме на кораба и преживяхме частица от това, което вероятно са преживели те на борда. Накрая все пак си тръгнахме окуражени, защото нашите персони са уцелели след сблъсъка и трагедията.

В полите на Корк е и най-дългата сграда в Ирландия, някога е била болница. Сега е жилищна сграда и много прилича на замък. И ние спахме в този замък, благодарение на собствениците на апартамент в нея и това, че са го регистрирали в Airbnb. Това беше една от най-евтините ни нощувки в Ирландия, и най-кралската в същото време.

Ирландия, Rock of Cashel, замък

Начало на пътека за разходка край Rock of Cashel

Магията на Rock of Cashel!

Романтика в замъка

Ирландия, Cobh, къщи по стръмното
Подредени къщи по баира – Cobh

Ирландия, Cobh, залез на пристанището
Вълшебен залез в Cobh

Ден 3: Cork – Kenmare – Ring of Kerry – Portmagee

Този ден трябваше да е началото на една зашеметяваща обиколка – Ring of Kerry – 180-километров маршрут в югозападната част на страната с някои от най-невероятните гледки.

За нас започна различно от очакваното. Леприконът явно си беше взел ваканция днес, оставяйки ни със сивото небе, дъжда и мъглата. Започнахме силно с вегетарианска ирландска закуска в цветното градче Kenmare. Имахме сили да се борим с постоянния дъждец, но не и с тъжните погледи на конете с карети, които подминавахме.

Успяхме да се насладим на няколко водопада, гори, езера и тесни пътища със завои по маршрута. Може би беше добре, че имаше мъгла, защото не се изплашихме толкова от бездните на Molls gap. Наце погледна към „гледката на жените“ – Lady’s view – за да подкрепи равенството между половете. Вече карахме покрай брега на океана, когато времето се влоши, а гледките се подобряваха и драматизираха. Спряхме край малък курорт да се разходим по плажната променада. Лоша идея! Вятърът за малко не ни отвя, вълните чакаха удобен момент да ни погълнат.

Времето се влошава

Кулминацията на лошото време беше малката отбивка към каменната крепост Staigue Stone Fortress. Хубавото на лошото време беше, че нямаше много други луди, тръгнали по тесния път към крепостта. И така по еднолентовия, понякога черен път, си бяхме сами, докато не стигнахме последните стада пасящи овце и наводняващата се крепост. Наистина, локвата край нея вече започваше да прелива с риск да се излее по пътя надолу и съвсем да го заличи. Затова, като още по-луди, трябваше да бързаме надолу в състезание с мътните потоци и калните реки. Успяхме да се махнем преди пътят да е станал на река, а колата ни на лодка.

Изключихме се от Ring of Kerry и се отправихме към селцето Portmagee и Ring of Skellig, където ни очакваше прекрасна вила. Оказа се само на 5 минути от една от най-красивите гледки, които някога сме виждали. Нашето щастие бе подсилено от уютната атмосфера на малкия град, пресните морски дарове, и вкусните бири. А след студения и мокър ден нищо не можеше да подсили музата ни както чаша вино край камината.

Ирландия, Корк, замък
Бистра гледа към Корк през прозореца на най-дългата жилищна сграда в Ирландия

Ирландия, Ring of Kerry, Ladi's view, Moll's Gap
Замъглени езера и пропасти по пътя на Ring of Kerry

Ирландия, Ring of Kerry, плаж
Страхотен плаж в дъждовен ден – Ring of Kerry

Ирландия, Ring of Kerry, Skellig view Cliffs, скали

Ирландия, Ring of Kerry, Skellig view Cliffs, Star Wars
Скали с гледкам към островите – не само за фенове на Междузвездни войни

Ден 4: гледка от Skellig cliffs – Rossbeigh beach – Inch beach – Dingle – ферибот до Kilrush

Леприконът компенсира с невероятни гледки от най-невероятните скали в Ирландия – Skellig Cliffs. Океанските вълни се разбираха драматично, формирайки потоци от пяна и капки вода, летящи нагоре – като дъжд, който „се качва“ от земята към небето. Близките острови Puffin, Skellig (гледахте ли края на Междузвездни войни, епизод 7?) и други са достижими  с плаване само през летните месеци – затова им се порадвахме отдалече и в перспектива!

Краят на нашето обикаляне по Ring of Kerry бе белязан от слънце. Благодарение на нашата навигация, която явно избира най-кратките маршрути, буквално минахме през планина и се озовахме в спускане по еднолентов път към огромен пясъчен плаж, Rossbeigh beach. Бяхме единствените там, в целия курорт, изобщо в тази област. Вятърът беше все още силен и пропуснахме плуването.

Let the journey take you to  Последвай местните със стил
Насочваме се към скромен полуостров

Пресякохме към полуостров Dingle – известен с ненормално красивата си природа (което е сериозна титла в Ирландия) и археологическите находки. Прочетохме за делфините в района и си запазихме разходка с лодка от единствения град на полуострова – Dingle. Искахме да видим известните местни делфини Fungie. Оказа се, че самата разходка е пъстроцветно и пленяващо сетивата занимание около пристанището само по себе си. А Fungie се оказа не даден вид или семейство делфини, а един много специфичен индивид. И така, нашият приятел Fungie или делфинът от Dingle е световноизвестен делфин, който сe сприятелява бързо с хората и обича да се показва. Успяхме да го видим няколко пъти за 1 час в лодката и ни отне няколко часа да осъзнаем, че сме видели един и същ делфин и че той е известна личност. Най-вероятно е и по-умен от нас.

Деня изпратихме с ферибот към окръг Clare и Kilrush (очарователен град с прекалено спокойни вечери). След дъждовно возене във ферибота попаднахме на друга уловка от Airbnb и домакинът ни се беше погрижил за всеки детайл. Най-важното е, че ни препоръча страхотни места за следващия ден, малко известни. И така, отново имахме пълна програма…

Ирландия, Ring of Kerry, Rossbeigh beach, плаж
Плаж Rossbeigh – скрито съкровище в Ирландия

Ирландия, Dingle peninsula, Inch beach, плаж
Inch beach е доста по-широк от няколко инча

Ветровито

Ирландия, Dingle полуостров, Dingle and Fungie делфин
Цветовете на градчето Dingle

Ирландия, Dingle полуостров, Dingle and Fungie делфини
Гледка от пристанището на Dingle – липсва само делфинът Fungie

Ирландия, Dingle полуостров, Connor pass, проход
Случайна спирка на прохода Connor Pass

Ден 5: Kilrush – Kilkee – Loop Head – Cliffs of Moher – Burren – Galway

В Kilkee се натъкнахме на много слънце и вятър – и в тази комбинация се разходихме по скалите, за да грабнем още няколко смразяващи гледки. Целият този пейзаж беше само за нас. По пътя се появиха две дъги едновременно, след малко дъжд и слънце стигнахме до самотния фар на Loop Head. От там можеш да стигнеш почти на края на опасни скали или меки треви на ръба на океана и да се насладиш на панорамата. Дотук с неизвестните и малко посещавани места. Следващата ни спирка бяха известните Cliffs of Moher. Макар и с много хора наоколо, а и с гаден вятър и такса за вход – все пак си заслужаваше да се разходим по високите скали и да съзерцаваме братята и сестрите им в далечината. Определено ще се върнем да обходим резервата подробно някой ден.

Откриваме мистични земи

Burren е една концепция. Никой не знаел къде точно са земите на Burren. Ние обаче видяхме снимки и се впечатлихме. Затова поставихме Burren National Park като цел на GPS-а и се озовахме отново изгубени в тесни пътища тип L, преминаващи в черни off-road пътеки… Точно преди залез, достигнахме частни имоти, пълни с кастовите и каменните структури от снимките. Бяхме точно навреме да видим как последните лъчи падат върху безкрайните полета и се запознахме с две симпатични понита. Истински късмет, дори и без да си носим детелини!

Galway е оживен университетски град с активен социален и нощен живот и прекрасни гледки от пристанището. Времето ни възпрепятства да видим гледките, но пък оживените улици на Голуей ни посрещнаха с ресторанти, барове, пъбове и традиционна ирландска музика. Попихме от всичко по много, най-вече бира, култура, и чуждестранно вино.

Ирландия, Wild Atlantic Way, Kilkee
Вълна удря скалите край Kilkee

Ирландия, Wild Atlantic Way, Kilkee to Loop Head
Две дъги – двойно щастие

Ирландия, Wild Atlantic Way, Loop Head
Гледката!

Ireland, Wild Atlantic Way, Loop Head
В близост до фара на Loop head

Ирландия, Wild Atlantic Way, Cliffs of Moher, скали
Величествените скали – Cliffs of Moher

Ireland, Burren land, земя
Новите ни приятели в земите на Burren

Ireland, Burren land, земя, феномен
Заради това толкова силно търсихме мистичните земи Burren!

Ирландия, Wild Atlantic Way, Kilkee
Преодоляваме страховете си…

Ирландия, Wild Atlantic Way, Galway
Нощен живот в Galway

Ден 6: Galway – замък Bunratty – Limerick, замък King Johns – Castleroy

Небето се разчисти точно навреме за визитата ни в  Bunratty Castle and Folk Park – едно място от приказките. По тесни вити стълби се промушихме до всички стаи и помещения и научихме как са живели преди много десетилетия. А пък къщите на риболовците на сьомга с били сини нарочно. Както и всяка професия си строяла къщи със специфичен цвят и форма.

Посетихме къщата на Дядо Коледа, където добрите деца получаваха подаръци, разходихме се из гората и площадката за игри на леприконите. Съжалихме, че са приключили средновековните банкети и продължихме към градчето Limerick.

Замъкът на King John е централна забележителност на града, към нея ще добавим и топъл уютен пъб с вкусната бира Bluemoon. Замъкът беше малко по-суров и може би реалистичен от това, което си представяхме за живота по онова време (а може би духовете на хора от тогава помогнаха за страховитото изживяване).

Вечерта се отдадохме на филми, пуканки и вино в дома ни в градчето Castleroy, където отново гледахме турнира по дартс. Страхотна психологическа игра!

Ирландия, Bunratty Castle and Folk Park, замък и парк
Декорация за настроение – Bunratty Castle and Folk Park

Къщата на риболовците на сьомга

Две маймунки 🙈😃

Ирландия, Bunratty Castle and Folk Park, замък и парк

Ирландия, Limerick, King John's Castle, замък

Ирландия, Limerick, King John's Castle, замък и щит
Готова за битка!

Ирландия, Bunratty Castle and Folk Park, замък, танци
Не пропускаме шанс да потанцуваме в една от залите на замъка Bunratty

Ирландия, Limerick, King John's Castle, замък
Замъкът King John’s Castle в среща с настоящето

Ден 7: Castleroy – разходка из центъра на Dublin – Temple Bar – John Kavanagh pub – Porterhouse Temple bar

На Бъдни вечер трябваше да подсигурим прехраната за два дни напред, понеже на Коледа всичко е затворено. Бързахме да пазаруваме, да обядваме на бързо и да се отправим на обиколка из центъра на Дъблин. Библиотеката на Trinity College (в нея се намира известната книга „Book of Kells“), пивоварната на Guinness (с няколко бири за нас), и много други забележителности бяха затворени. Затова просто се разхождахме из центъра и гледахме всичко отвън. И така, стана време за района на баровете, т.н. Temple Bar District.

Let the journey take you to  Пътeшествие с автомобил до завода на Шкода

Там започнахме нашата модифицирана версия на Коледната традиция „12 пъба, 12 напитки“. Трябва да посетиш 12 пъба и да изпиеш 12 питиета, като следващ луди и безсмислени правила. В нашата версия кръчмите бяха по-малко, защото всички затваряха рано, но пък ние си пийнахме по няколко напитки със стил и срещнахме нови приятели, гости на на града през Couchsurfing. Бъдни вечер за нас бе пълна с радост и бира.

Ирландия, Дъблин, Temple bar
Легендарният Temple Bar

Ден 8: Dublin – замък Trim – Newgrange – Dublin

Весела Коледа! Събудихме се без махмурлук, което говори много за качеството на бирата в Ирландия. Прогнозите обещаваха един сив ден. Ние напуснахме Дъблин и се насочихме към замъка Trim. Започна да препръсква стабилно и затова решихме да се насочим към обсерваторията Newgrange и да си направим Коледен пикник там. Но времето не ни помогна нито на разходките, нито на обяда. Затова хапнахме в колата, докато наблюдавахме древната обсерватория на сухо и топло. Досега не сме имали такъв празничен обяд, но нали знаете, че когато животът ти даде лимони…

Върнахме се в Дъблин точно навреме за залеза и за ново приключение, а именно да се полутаме в търсене на работеща бензиностанция.

Ирландия, Дъблин, Trim Castle

Ирландия, Дъблин, Trim Castle, замък
Замъкът Trim – добра идея за полудневен трип от Дъблин

Ирландия, Дъблин, Newgrange Observatory, обсерватория
Обсерваторията Newgrange – дано следващия път успеем да наблюдаваме небето от нея

Ден 9: връщаме колата на летището – летим към София

Колата беше бяла на цвят като я взехме. На връщане нямаше много от бялото, и това само след 2 дни дъжд, „няколко“ препръсквания и 1609 км на пътя.  Човекът, който проверяваше колата, бе омаян от леприкона и той не пита защо е мръсна и не видя никакви драскотини по нея. В момента чакаме да ни отблокират сумата по кредитната карта, за да започнем да твърдим, че наемането на кола в Ирландия не е нищо по-специално от това на други места по Европа.

Поздравления! Стигна дотук – наградата са няколко практически съвета как да си направиш самостоятелно подобна обиколка, или по нашенски роуд трип.

Направи си сам/а, съвети и трикове:

Времето
  • вземете си топли дрехи – ще ви трябват – включително ветро- и водоустойчиви якета
  • прогнозата за времето е доста точна
  • вземете си обувки, удобни за ходене / катерене / джапане в кал / минаване по хлъзгави повърхности
Коли под наем
  • допълнителна застраховка – обикновено не купуваме такава, това ни беше първият път; за щастие – не се наложи да я ползваме

• оглеждайте колата много добре – за всякакви драскотини и повреди, когато я взимате; ирландците имат лоша слава в това отношение

• GPS – често е вграден в колата и затова можеш да не си плащат за тази услуга, а реално да го ползваш; ние го ползвахме заедно с офлайн Google Maps на телефона

Шофиране
  • караме ВЛЯВО, на лявото платно

• пътищата могат да бъдат много тесни – има и легенда – М за магистрала, N за нормален път, R за второкласен (т.е. тесен и с по една лента в посока) път и L – само за професионалисти, често черен път. Ако не се вижда буква пред номера на пътя – късмет, авантюристи!

• шофьорите са спокойни и усмихнати – истинско удоволствие е да шофираш без постоянни тормоз от забързани нерваци по пътя. Може би има общо с многото зеленина, която успокоява очите и душата…

Настаняване
  • Замъци – може да нощувате в замъко-подобни места, за съвсем нормални пари (Airbnb)

• Вили в провинцията – по-впечатляващи и от замъците, просто се насочете към малките градчета и селцата

• Големите градове като Голуей и Дъблин – потърсете места с паркинг, освен ако не искате да се лутате цяла вечер в търсене къде да паркирате

Статистика: 1609 км, 140 евро за гориво, 332 наем за колата + 90 евро пълна застраховка

Тол такси:  8 евро (общо 4 пъти) + магистрала M50 се таксува автоматично

Това е машрутът за нашата обиколка с кола из Ирландия. Нямаме търпение да организираме road trip и в Северна Ирландия!

Благодарим ти, мил леприконе, за вълшебните моменти и малкото за това време на годината дъжд!

Ирландия, леприкон

А вие били ли сте в Ирландия? Имахте ли си леприкон-пазител да ви напътства? Разкажете ни в коментар по-долу!

Харесва ли ти тази статия?

Следи новини от нас в страницата ни във Facebook.

Вземи своя безплатен албум с птици със съвети за фотография!
Абонирай се за ежемесечни новини!

6 Responses

1. Ireland looks amazing! The colours are so vibrant!

2. Славин
    | Отговор

Благодаря за споделянето. Планирам подобно на Вашето пътуване през м.Март’18. Ще Ви бъда изключително благодарен, ако споделите опита си при наемането на колата.

• Привет, Славин! Най-изгодната кола за периода, в който бие бяхме там намерихме през rentalcars.com, а самата компания беше Sixt. Взехме си full protection пакет, за да не се притесняваме от камъчета по пътя, тесни улици (а минавахме по доста такива:-)) и т.н. Нямахме проблеми на пътя и при връщането. Весело изкарване в Ирландия!

• Славин
        | Отговор

Благодаря за отговора. Аз съм си наел кола от Europcar, но все още ми остава открит въпроса с втори документ за адрес. Искат битова сметка на мое име, което няма как да им представя. Аз съм наел колата през Ryanair и имам отговор от тях, че няма да има нужда. Но нямам отговор от Europcar. Застраховка съм си направил в трета компания (AXA Assistance group), защото е 3 пъти по-ниска цената. На Вас освен кредитна карта, лична карта и удостоверение за управление на МПС искаха ли Ви нещо допълнително?

• Чухме, че имало през Ryanair хубави промоции за коли под наем, но нямаме още опит с тях. На нас ни искаха само кредитна карта, лична карта и удостоверение за управление на МПС.

Сподели идеи или въпроси с нас

Вземи своя безплатен албум с птици със съвети за фотография!
Абонирай се за ежемесечни новини!