Красотите на Коста Рика – чист живот или скъп живот?

Ако има една страна, която най-добре знае как да се маркетира и продава, това е Коста Рика! Всички хора са чували за Коста Рика, за невероятната ѝ природа и зеленината навсякъде, идиличните места и екологичното… всичко.

Коста Рика е синоним на добре прекарано време. Очаквахме с нетърпение да опознаем региона и да срещнем уникалните флора и фауна за първи път. Копнеехме за невероятни преживявания в тясна връзка с природата и околната среда.

Blue butterfly landed on Bistra's shoulder in Monteverde National Park Costa Rica

Както вероятно знаете, понякога трябва да си плащаме за красотата. И то доста. Такъв е случаят с Коста Рика. Ще се насладите на времето си там до най-голяма степен, но ще трябва да платите.

Pura vida (означава чист живот) е лозунг, който се e превърнал в редовен поздрав между тикос (костариканците) и посетители. Докато сме напълно съгласни, че човек може да стане свидетел на най-чистите форми на живот в тази страна, създадохме и друг лозунг, само за забавление. Cara vida. Скъп живот.

Monkey brothers are eating the stolen cookie near the beach in the Manuel Antonio national park, Costa Rica

Регион и време

Коста Рика е целуната от Тихия океан и от Карибско море, така че може да си представите и драматичните гледки към Пасифика, и галещите карибски вълни. Облачните гори се сливат с дъждовни гори, планини с низини.

Посетихме страната в края на дъждовния сезон. Планините на Монтеверде се оказаха супер прохладни – като вечна пролет без дъжд. Трябваше да носим якета заради вятъра, но не беше студено. Перфектната комбинация.

Следвайки крайбрежието на Тихия океан, най-накрая усетихме влажността и топлината, както и някои зашеметяващи залези. Но възможността да се потопиш в океана винаги прави нещата по-добри. Огромните дървета на националния парк Мануел Антонио, осигуряващи сянка, помогнаха също.

С приближаване към полуостров Корковадо и сърцето на тропическите гори, дъждовният сезон се оправда. Един ден буквално се изляха тонове вода, така че нямаше нито един човек или животно, които да не са напълно мокри през следващите няколко дни. Но така е в дъждовните гори.

A leafcutter ant in Monteverde national park, Costa Rica

Маршрутът

Пристигайки от Никарагуа след нелепо дълги гранични процедури, Коста Рика вече беше облекчение. Веднага щом влязохме в страната, първата ни спирка беше близо до сравнително голям град, за храна. А целият хранителен комплекс се състоеше от американски вериги за бързо хранене. Надявахме се да намерим местна кухня („сода“), за да опитаме местната храна.

Flag Costa Rica Pura Vida

Облачните гори на Монтеверде

Монтеверде и районът бяха хубаво облекчение от цялата топлина и влажност, които бяхме насъбрали по време на пътуването досега. Облачни гори, хубав вятър, хълмист пейзаж – не е чудно защо толкова много хора посещават тази екотуристическа дестинация.

Посетихме Butterfly Garden и бяхме омаяни не само от пеперудите, но и от останалите насекоми и паякообразни, които живеят там. Научихме толкова много интересни факти и истории, че дори започнахме да харесваме някои от тях.

Можехме да останем с пеперудите с часове. Първото пространство беше за сините пеперуди, които бяха супер големи и докато летяха, създаваха приказен син танц. Гледахме ги как спират да си похапнат от сочните плодове и се опитвахме да ги следваме за известно време. Накрая станахме приятели с тях и те се приземяваха на раменете ни.

Другите пеперуди бяха малки, но много различни видове. Беше трудно да се видят две пеперуди със същия цвят или украска – бяха толкова много и толкова игриви. Последното пространство беше за прозрачните пеперуди, които трудно можеха да се намерят (по очевидни причини), но много интересни в това, че са толкова камуфлажни. Царството на пеперудите!

Нощни разходки в Kinkajou

Решихме да прекараме вечерта в парка Kinkajou. Очаквахме с нетърпение да видим бозайниците kinkajou, които са дали името на парка, както и много други нощни животни.

Let the journey take you to  Пътеводител за Централна Америка за независими пътешественици

Нашият водач беше толкова ентусиазиран, че изпадна в екстаз, когато се натъкнахме на птица, чужда за региона и съответно нова за него. Продължихме да се разхождаме и да се взираме в тъмните дървета и видяхме много птици, нощен ленивец, жаба с червени очи, навита зелена змия и много други очарователни животни.

A small cute red eyed stream from in the Monteverde national park, Costa Rica

Разбира се, не видяхме kinkajou, но гората разкри нови диви животни през техния активен нощен живот на всеки ъгъл. Стараехме се да не ги безпокоим. Например, не светехме с фенерите право в ленивеца, защото ако си помисли, че е ден, ще заспи веднага.

Беше вълнуваща разходка и бяхме щастливи, че станахме част от нощната природа. И за разлика от по-голямата част от нощите из облачните гори, тази нощ небето беше ясно и се полюбувахме на купища звезди.

Град Монтеверде

Не съм сигурна дали формално град с такова име съществува, но има едно струпване на хотели, хостели, къщи, които са на известно разстояние от повечето близки паркове, резервати, градини. Монтеверде беше първата среща на нас и цените в Коста Рика.

След като платихме около 50 долара за две салати, две бири (крафт, хубави, но все пак) и десерт в обикновено кафене, решихме, че ще си готвим в хостела. Супермаркетите бяха скъпи, но да ядеш навън беше още по-скъпо. И валутата на Коста Рика – колонът, едва се използваше. Повечето от местата говореха в щатски долари и даваха много лош курс за колони.

Bistra is reading and the Monteverde national park scenery smiles next to her, Costa Rica

Както и да е, градът беше хубав, хостелът ни имаше невероятни гледки към зелените хълмове. Имаше и много (някои доста странни) правила, които бяха закачени на всяка стена, стая или пространство. Можете ли да си представите какви ли гости им идват? Все пак успяхме да се отпуснем в хамака и да опитаме от Pura Vida.

Персоналът на хотела беше приятелски настроен и предлагаше всички турове и екскурзии на добра цена. В същото време направо ни обраха за това, което по идеята трябваше да бъде 4-часов трансфер. Оказа се, че отнема същото време като обществения транспорт и е 10 пъти по-скъпо. И не заради трафика или нещо подобно, а защото „оптимизираха“ маршрута, за да извозят и вземат парите на повече пътници. Cara Vida.

Национален парк Мануел Антонио

Веднага след като пристигнахме в хостела и видяхме Гледката, забравихме всички проблеми. Беше като да имаш първия и единствен ред към величествения Тихи океан и слънцето, залязващо точно пред очите ти. И всичко това идва при вас, докато си висим на хамака. Излишно е да споменаваме колко време прекарахме на тази тераса.

Beautiful and colorful sunset over the ocean. Photo take from the terrace of our hostel in Manuel Antonio national park, Costa Rica

Отново готвихме и пихме вино (8 пъти по-скъпо, отколкото в другите страни в Централна Америка). Поне местният автобус, който ни отведе до националния парк, беше на прилична цена, така че открихме едно нещо, което не струва много пари в Коста Рика – обществения транспорт.

Националният парк Мануел Антонио се смята за прекалено гримиран и туристически. Отидохме там без тур или водач, но все пак успяхме да забележим доста дива природа. И това в съчетание с висенето на хубавите плажове в парка – може би все пак си струва входната такса и идиотските процедури за влизане.

Ленивците бяха на почит и тук, но за съжаление и двата, които срещнахме, бяха толкова високо в дърветата, че от зяпане и търсене ни се схваната вратовете. А и те не правят много неща, в крайна сметка ленивците са лениви. Моделът за подражание за мързел.

Let the journey take you to  Маршрут из Балтиците: Очарователно пътуване из Литва, Латвия и Естония

The lazy sloth is high in the tree in Manuel Antonio national park, Costa Rica

Истинското действие се случваше на плажа. Кормораните се опитваха да търсят риба, изстрелвайки се към водата с човката напред. Миещите мечки крадяха от раниците на тези, които бяха пренебрегнали правилото да не внасят никаква храна. Пътеките бяха пълни не само от посетители на хора, но и от пребиваващите игуани и покове. Маймуните се занимаваха с ежедневните си дейности и се пъчеха пред камерите.

Дрейк Бей

След като разбрахме, че общественият транспорт е (може би единственото) евтино нещо в Коста Рика, решихме да стигнем до полуостров Корковадо без скъпи трансфери. Нашата дестинация беше Дрейк Бей – добра база за изследване на резервата и вибрациите на региона. Трябваше само да вземем такси + автобус + друг автобус + друго такси + лодка.

Nace is getting the backpacks from the boat in Drake Bay, Corcovado National Park, Costa Rica

Лодката беше най-забележителната част на това пътуване. Започнахме да се движим през мангровите ръкави на река Сиерпе. И изведнъж влязохме в океана и се движехме по вълните, за да стигнем до огромен плаж в залива Дрейк. Време беше да се намокрим – там няма изградени кейове или пристанища.

Настаняването ни в залива Дрейк беше точно в средата на тропическите гори, в хубава колиба без стени. Събудихме се от звука на цялата гора и дори се чудехме как нашите приятелски съседи – маймуните (cappuccino monkeys) – не дойдоха да проверят какво става. Отдаваме го на липсата на храна в нашата „стая“.

The view from our room in Drake Bay, Corcovada National Park, Costa Rica

Една нощна разходка точно зад къщата разкри много нови биологични видове за нас. Денят на жабата – срещнахме толкова много червени дървесни жаби, дъждовни жаби, стъклени жаби и т.н. Беше си като купон на жаби и според нашия гид беше доста странно да видим толкова много от тях, въпреки че някои от тях може би бяха наизлезли да се чифтосват. Дори видяхме нещо много сладко – животинче, нещо между гризач и малко мишле.

Нашето свободно време в Дрейк Бей се простираше между готвенето и консумирането на всичко, което намерихме в двата магазина, както и наблюдаването на маймуните в двора или четенето на книга. Почти бяхме свикнали да сме мокри или влажни през цялото време. Животът в тропическата джунгла. Нестандартен престой беше – да живееш в тропическите гори.

A rain frog during our night walk in Drake Bay, COrcovado National Park, Costa Rica

Национален парк Корковадо

Пътуването до национален парк Corcovado беше едно уникално преживяване. Беше дъждовен и сив ден, а час и половина возене на моторна лодка се оказа курс по „оцеляване“ – дъжд те бие в лицето лицето ви, всичко по теб е напълно мокро и студен вятър те гали, за да завърши цялата картина. Сериозно вярвам, че военноморският екипаж бива обучаван по този начин!

We are wet and with happy smiles on our faces at the entrance of the Corcovado National Park in Costa Rica

Стигайки до брега, решихме да останем с нашите вече мокри сандали, вместо да мокрим и маратонките. Някои хора ни се присмиваха, че нашите чорапи ще се намокрят и ще станат кални. След по-малко от час всички бяхме толкова мокри, че нямаше значение. Всъщност единственото сухо нещо бяха нашите маратонки, внимателно увити в найлонова торбичка.

Докато все още можехме да вървим под дъжда, влязохме официално в парка Корковадо, за да посрещнем десетки птици, три вида маймуни, кълвачи, крокодили и други. Паркът наистина бе супер див и чувствах, че да си задължително с водач е полезна мярка. Търсехме да видим тапир, един от символите на Corcovado.

It is rainy in the Corcovado National Park in Costa Rica

Когато стигнахме до станцията за обяд, силният дъжд се превърна в проливен безмилостен дъжд. Валеше като из ведро! Трябваше да чакаме да намалее, за да можем изобщо да вървим до брега, където да ни вземе лодката. Излишно е да казвам, че всички диви животни се бяха скрили добре. Поне танцувахме в дъжда, а след това тръгнахме да газим дълбоко в реките от дъжд и кал.

Let the journey take you to  Из великолепната Исландия с кола - всичко, което трябва да знаете

Някои се оплакваха от лошото време. Вярваме, че това беше страхотно изживяване и не само изпитахме своята издръжливост, но и успяхме да се докоснем до едно от най-биологично интензивните места на Земята! А ако дъждът ви притеснява, не отивайте в тропическите гори, моля!

The pouring rain at the Serene Station in the Corcovado National Park, Costa Rica

Остров Caño

Друго чудо на природата се криеше само на 45 минути с моторна лодка. Остров Каньо. Островът сега е защитена национална територия, а учените изследват морския живот и дивата природа.

The empty beach! Caño Island, Corcovado National Park, Costa Rica

Бяхме щастливи на няколко часа без дъжд, за да можем да направим нашето гмуркане с шнорхел около острова. Докато видимостта не беше добра поради толкова много дъждове и подводни течения, все пак успяхме да отбележим биоразнообразието под водата – тонове шарени риби, змиорки, костенурки и рифови акули.

Nace crashed a fresh coconut with bare hands and teased the monkeys at Jorjecito beach after the visit of Caño Island, Corcovado National Park, Costa Rica

Континенталната част и плажът Jorjecito ни чакаха с вкусен обяд за пикник. Не можехме просто да седнем и да ядем, защото бяхме заобиколени от толкова интензивна дива природа, че очите ни постоянно шареха. Десертът-кокос трябваше да споделим с някои игриви и леко враждебни маймуни. Но в крайна сметка нямаше жертви.

Не беше кратко или леко пътуване, да си тръгнем от Корковадо и да пристигнем в Панама. А разстоянието изглежда толкова малко на картата… Но това е начинът, по който се случват нещата, когато искате да опознаете Майката-природа и нейните най-добри творения отблизо и лично.

Pura Vida или Cara Vida

Все още е трудно да се каже коя част от Коста Рика ни завладя най-много. Пура Вида срещнахме навсякъде. Не е необходимо дори да влизате в резерват или парк. Опознаването на дивата природа в Коста Рика често изисква просто да излезеш от вкъщи, на терасата или на кратка разходка до супермаркета.

Страната определено е надарена с хипнотизираща природа, но определено изпитахме липса на нещо друго. Не чувствахме някаква специфична местна култура или душа. Местните жители бяха приятелски настроени, но често бе трудно да кажем дали сме в Коста Рика или в САЩ.

Повечето туристически фирми са управлявани от европейци, в страната има огромни общности от експати, а къде живеят местните жители? Сигурно са на почивка в съседните страни, защото тяхната собствена е супер скъпа.

An old lady with sincere smile greeted us when leaving the Butterfly park in Monteverde National Park Costa Rica

Може би бяхме вече свикнали с повече местни хора и култура в Гватемала, Мексико, Хондурас, Ел Салвадор, Никарагуа. Сигурно търсехме някаква силна атмосфера. Може би не искахме да похарчим цяло състояние за 7-8 дни в Коста Рика. Все пак бихме препоръчали страната за всички любители на приключения и природа, но силно не одобряваме ценообразуването. Трябва ли „pura vida“ да бъде също и „cara vida“?

С няколко думи

• Ако търсите срещи с местни хора, типичните за Централна Америка вибрации или някаква типична култура – може да не сте доволни в Коста Рика. Или може би трябва да останете много дълго и да търсите усилено.
  • Подгответе портфейла си за посещение на страната – Коста Рика ще се погрижи за всичките ви пари.
  • Природата е просто великолепна, така че не забравяйте да я посетите и да се отдадете на приключения, преди да стане непоносимо скъпо.

Сподели идеи или въпроси с нас

Вземи своя безплатен албум с птици със съвети за фотография!
Абонирай се за ежемесечни новини!